top of page
חיפוש
  • דנה

מחברת הכרת תודה

כשהתחלתי להתעסק בפסיכולוגיה חיובית עוד לא ידעתי שקוראים לה פסיכולוגיה חיובית, בכלל קראתי לה יצירת מציאות. בעקבות שיחה מיקרית עם תלמידים גיליתי את העוצמה של המחקר שעשיתי בתזה שלי על הגשמה עצמית. בלי לשים לב הפכתי את התזה לסדנאות ואז לתכנית ואז להכשרה למנחים ואז להכשרה למורים. הכל התחיל משיח מאוד רוחני על יצירת מציאות, אבל עם כל גלגול שהתכנית עברה היא הייתה צריכה לפנות לקהל יותר רחב, יותר אינטלגנטי ויותר ביקורתי אז הייתי חייבת לעגן את כל מה שידעתי בלב שלי במחקרים אקדמאיים. ואז נגלה בפני העולם שנקרא פסיכולוגיה חיובית, מלא מאמרים ומחקרים שמוכחים בדיוק את מה שידעתי, את מה שדיברתי ואת מה שלימדתי. איזה אושר!

אחד המחקרים הכי עוצמתיים שפגשתי היה המחקר של אמונס ומקלוג מאוניברסיטת ארווארד. במחקר הם לקחו קבוצה של מאות סטודנטים וחלקו אותה ל3 קבוצות: לקבוצה הראשונה הם אמרו לכתוב בכל יום 5 דברים טובים שקרו להם במהלך היום, לקבוצה השניה הם אמרו לכתוב בכל יום 5 דברים מעצבנים שקרו להם במהלך היום ולקבוצה השלישית (קבוצת הביקורת) הם אמרו לכתוב בכל יום 5 דברים שקרו להם במהלך היום (ללא הכוונה מסויימת). הם ביקוש מהם לעשות זאת במשך 21 יום (הזמן שלוקח למוח לקבע הרבגל חדש). בתחילת הניסוי ובסופו החוקרים בדקו את מידת הרווחה הנפשית (well being) של המשתתפים.

התוצאות היו מדהימות, הקבוצה שכתבה על 5 דברים טובים שקרו בהשוואה לקבוצת הביקורת הייתה באופן מובהק יותר שמחה, יותר אופטימית, עשתה יותר פעילות גופנית, בילתה יותר עם חברים והייתה יותר בריאה.

ההסבר לזה הוא מאוד פשוט: ככל שאנחנו שמים לב למשהו כך אנחנו רואים אותו יותר במציאות שלנו. בדיוק כמו שכשאנחנו מחפשים לקנות רכב אנחנו רואים אותו הרבה יותר בכביש, כך גם כשנחפש את הדברים הטובים בחיים שלנו כך נראה אותם יותר.

הניסוי הזה מלהיב את כל מי ששומע אותו, אני יכולה להבטיח לכם שבכל סדנה שסיפרתי עליו כל המשתתפים אמרו לעצמם שהיום בערב הם חוזרים הביתה ומתחילים לכתוב בכל יום 3 דברים טובים שקרו להם (מחקרים נוספים שנעשו בתחום הראו שלכתיבת 3 דברים טובים יש אותו האפקט כמו כתיבת 5 דברים). אני גם יכולה להבטיח לכם ש90% שכחו מזה עד שהגיעו הביתה. אין מה לעשות, החיים חזקים מאיתנו ואנחנו נשאבים לשגרת היום יום.

בגלל זה הכנתי את המחברת הכרת תודה. מאין מחברת קטנה שאפשר לשים ליד המיטה והיא תזכיר לנו בכל יום להודות על הטוב שיש לנו בחיים.



bottom of page